Mittwoch, 20. Dezember 2023

Den dag Gunnar blev væk - og fandt naturens farver - Vicky Knudsen & Johan Olsen

”Gunnar er en hund, og det er han ret glad for at være. Han elsker at løbe, blive klappet, vise sit legetøj frem og spise hunde snacks.” Med denne sætning blev jeg øjeblikkeligt forelsket i den lille sort-hvide Jack Russel Terrier der er hovedrolleindehaveren i bogen ”Den dag Gunnar blev væk - og fandt naturens farver” af Vicky Knudsen og Johan Olsen. Gunnar befinder sig pludselig i en eksistentiel krise! Han har hørt sit menneske sige, at han er i familie med ulve. Og efter at have tænkt over det et stykke tid, begynder han at tvivle på, om ”hans menneske havde fået pip”. Fordi ulve er store, grå og modige og han er lille, sort og hvid og kan "blive bange for ting."

Men Gunnar er en nysgerrig (og nogen gang lidt godtroende) lille hund og sætter sig for at finde sandheden og informationen om hans forhold til ulve. Og ikke nok med at han finder ud af det, han finder også naturens mange farver. Han lærer hvilke farver der findes i naturen, hvad deres funktion er, og hvordan de skabes. Mens han farer lidt vild i skoven, møder han mange forskellige dyr, som alle ikke kun er farverige, men også hjælpsomme. Nå, Kong Karsten måske ikke så meget.

Hvis du vil kende de forskellige farvestoffer og deres kemiske formler, lære hvad strukturfarver, irisering og camouflage er, og hvorfor nogle dyr er farvet forskelligt til forskellige anledninger, så læs bogen. Hvis du vil vide, hvad forskellige farver bruges til, hvad forpupning er, og hvordan fugle hjælper nogle planter med at sprede sig over mange kilometer, så læs bogen. Du bør også læse bogen, hvis du vil lære om ugler, egetræer og sæbebobler, og hvorfor navnet Sankthansorm egentlig er forkert. Læs bogen (eller lyt til lydbogen), hvis du vil vide, hvem Kong Karsten er, og hvorfor han er lidt speciel. Billederne i bogen er fremragende, efter lydbogen får jeg helt sikkert den “rigtige” bog, fordi jeg holder så meget af dem.

Endnu et ord om lydbogen. Jeg hørte det på en lang vandretur, og alle, jeg mødte, kiggede mærkeligt på mig. Bare fordi jeg grinede fra øre til øre. Johan Olsen læser bogen så utrolig sjov til tider, at man med det samme mærker, hvor sjovt han har det. Især den del, hvor Gunnar møder kaninen Lotte og snakker sammen for første gang, lyder lidt som om den kom direkte fra "Den lille Rødhætte" fra Grimms eventyr. Bogen klarer den svære balancegang mellem at være sjov og levere mange information, fortalt på en børnevenlig måde ved at bruge eksemplet med en meget ung hund, der ligesom læserne (målgruppen er børn på 6 eller 8 år) stadig opdager verden. Dette virker kun gennem nysgerrighed, åbenhed og evnen til at nærme sig andre. For mig var det en helt fantastisk bog, som jeg helt sikkert vil læse mere end én gang. Den indeholder så meget information og mange interessante og nye ting, at jeg er nødt til at læse den mindst én gang til for at fatte alt.


Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen

Hinweis: Nur ein Mitglied dieses Blogs kann Kommentare posten.