Freitag, 18. Juni 2021

Martin Brygmanns Musical "Fyrtøjet - en gnist i Andersens liv"

Martin Brygmann kannte ich als Moderator beim Dänischen Rundfunk und dabei vor allem als Komiker. Und – wie es sich für einen Komiker gehört, fand ich ihn sehr lustig. Aber er kann noch mehr, denn er ist neben Schauspieler, Moderator und Komiker auch Komponist und Musiker. Flott im Internet gesucht, fand ich zum Beispiel den Soundtrack zu einem der Fernseh-Adventskalender des Dänischen Rundfunks namens „Jesus og Josefine“ oder sein Lied „Five in the morning“, welches ich vor allem wegen des herzigen Videos schön fand.

Jetzt hat sich Martin Brygmann einen lange währenden Traum erfüllt: er hat sein eigenes Musical geschrieben. Angelehnt an die Texte von Hans Christian Andersen heißt das Werk „Fyrtøjet - en gnist i Andersens liv” (auf Deutsch so viel wie „Das Feuerzeug – ein Funke in Andersens Leben“). Martin Brygmann hat die Musik zum Musical geschrieben und singt einen Teil der Stücke selbst. Den Rest der Stücke singen mehr oder weniger bekannte Dänische Musicaldarsteller.

Für diejenigen, die es nicht kennen: Fyrtøjet ist eines der bekanntesten Märchen von Hans Christian Andersen, neben der kleinen Meerjungfrau und dem Mädchen mit den Schwefelhölzern natürlich. Inhaltlich ist es etwas, das man als Leser/Zuhörer mögen muss, aber das ist ja bei Märchen generell so. Denn sie sind im Grunde alle brutal und voller Gewaltszenen, frauenfeindlich, voller Stereotype und eigentlich der Stoff, aus dem Alpträume sind. Und dennoch bin ich mit den Märchen der Gebrüder Grimm aufgewachsen und habe mich nicht daran gestört, dass die böse Stiefmutter (denn natürlich waren in den Märchen alle Stiefmütter böse) grausam zu Tode kam, dass Zehen abgehackt wurden, Hexen im Ofen landeten und Kinder ausgesetzt, gequält oder verzaubert wurden. Heute sehe ich das alles etwas kritischer, aber manche Märchen mag ich bis heute wirklich gern.

Und bei „Fyrtøjet“ spielte für mich der Text ganz eindeutig nicht die Hauptrolle, sondern die Musik. Und die finde ich ganz toll. Da hat Martin Brygmann etwas Wunderbares geschaffen. Die Geschichte rund um den Soldaten ist für mich beim Hören völlig in den Hintergrund gerückt. Wen die Geschichte interessiert, der kann sie nachlesen, das Märchen gibt es online auch auf Deutsch, die Musical-Adaption kann man bei den üblichen Plattformen downloaden/streamen/kaufen.

Martin Brygmann hat das Musical in zwölf Teile aufgeteilt und zeigt dabei sein volles Können und Talent. Die Lieder decken alle möglichen Musikrichtungen ab: Pop, Ballade, reine Unterhaltungsmusik und eines ist ein Instrumentalstück. Für mich war es eine wahre Freude, das Musical zu hören – selbst wenn man die Texte nicht oder nicht ganz versteht. Früher, beim Hören/Ansehen von italienischen Opern ging es mir genauso, auch da musste ich immer im Libretto nachlesen. Das tat meiner Begeisterung beim Hören aber keinen Abbruch.

Er hat fantastische Stimmen zu seinen sehr unterschiedlichen Liedern gefunden, nur ein einziges der Stücke ist rein instrumental. So finden sich mehr oder weniger bekannte Musicaldarsteller wie Mads Mathias, Liva Dongsgaard, Pelle Emil Hebsgaard, Tim Schou, Ellen Fjord, Kaya Bruel und ein großer Background-Chor in der Besetzungsliste. Alles ganz tolle Stimmen, aber für mich war die absolute Krönung Andrea Lykke Oehlenschläger, die Sängerin des letzten Stückes. Sie ist in Dänemark bekannt als Hauptdarstellerin des Musicals „Bodyguard“ und Martin Brygmanns Schwiegertochter. Ihr Gesang ist wirklich göttlich. Ihr Lied ist ein würdiger Schluss-Akkord für ein wirklich tolles Musical, das mich hinsichtlich Text-Adaption und der musikalischen Umsetzung wirklich begeistert hat. Wie gesagt, ein Hör-Genuss auch wenn man den Text nicht versteht, denn der Komponist schafft es, allein durch seine Musik eine Atmosphäre zu schaffen, die einen das Musical auch ganz ohne textlichen Hintergrund genießen lässt. Das macht echt Lust auf mehr. Volle Punktzahl!








Und jetzt noch mal auf Dänisch, Fehler möge man mir verzeihen, ich habe es alleine geschrieben und keinen, der mich korrigiert.




Jeg kendte Martin Brygmann som vært på DR og frem for alt som komiker. Og - som det er vigtig for en komiker, fandt jeg ham meget sjov. Men han kan gøre meget mere, for udover skuespiller, vært og komiker er han også komponist og musiker. Da jeg hurtigt søgte på Internettet, fandt jeg for eksempel sange til DR julekalenderen “Jesus og Josefine” eller hans sang “Five in the morning”, som jeg især kunne lide på grund af den søde video .

Nu har Martin Brygmann opfyldt en langvarig drøm: han skrev sin egen musical. Baseret på teksterne af Hans Christian Andersen hedder værket "Fyrtøjet - en gnist i Andersens liv". Martin Brygmann skrev musikken og synger nogle af sangene selv, resten af ​​sangene synges af mere eller mindre kendte danske sangere og musical sangere.

For dem der ikke ved det: Fyrtøjet er et af de mest berømte eventyr af Hans Christian Andersen sammen med den ”Lille havfrue” og ” Den lille Pige med Svovlstikkerne”, selvfølgelig. Med hensyn til indhold er det noget, der bestemt ikke passer til alle, men det er generelt tilfældet med eventyr. Fordi de stort set alle er brutale og fulde af voldsscener, misogynistiske, fulde af stereotyper og faktisk de ting, som mange mareridt er lavet af. Men alligevel voksede jeg op med brødrene Grimms eventyr og havde ikke noget imod det faktum, at den onde stedmor (fordi selvfølgelig alle stedmødre i eventyrerne var onde) blev dræbt grusomt, at tæerne blev hugget af, hekse endte i ovnen, og børn blev forladt, plaget eller trolket. I dag ser jeg det hele lidt mere kritisk, men jeg kan stadig godt lide nogle eventyr den dag i dag.

Og med “Fyrtøjet” spillede teksten tydeligvis ikke hovedrollen for mig, men musikken. Og jeg synes det er rigtig godt. Martin Brygmann skabte noget vidunderligt. Historien om soldaten er helt trukket tilbage i baggrunden for mig, da jeg lyttede til den. Hvis du er interesseret i historien, kan du læse den, eventyret er også tilgængeligt online på tysk, den musikalske tilpasning kan downloades / streames / købes fra de sædvanlige platforme.

Martin Brygmann har opdelt musicalen i tolv dele og viser sin fulde evne og talent. Sangene dækker al slags musik: pop, ballade, ren let musik, og den ene er et instrumentalt stykke. For mig var det en virkelig fornøjelse at høre musicalen - selvom du ikke forstår teksterne eller ikke forstår dem helt. Jeg havde det på samme måde, når jeg lyttede til / så italienske operaer, og jeg måtte altid læse librettoen. Men det mindskede ikke min begejstring for at lytte.

Han har fundet fantastiske stemmer til sine meget forskellige sange, kun en af dem er instrumental. Der er mere eller mindre kendte musikal sangere som Mads Mathias, Liva Dongsgaard, Pelle Emil Hebsgaard, Tim Schou, Ellen Fjord, Kaya Bruel og et stort baggrundskor på rollebesætningslisten. Alle gode stemmer, men for mig var det absolutte højdepunkt Andrea Lykke Oehlenschläger, sangeren af ​​det sidste stykke. Hun er kendt i Danmark som skuespillerinde i musicalen "Bodyguard" og Martin Brygmanns svigerdatter. Hendes sang er virkelig guddommelig. Den sang er en værdig afsluttende akkord for en rigtig god musicalen musical, som jeg syntes var yderst vellykket, både med hensyn til teksttilpasning og den musikalske implementering. Som jeg sagde tidligere, en lytteglæde, selvom du ikke forstår teksten, fordi komponisten formår at skabe en atmosfære gennem sin musik alene, der lader dig nyde musicalen uden nogen tekstbaggrund. Det får mig virkelig til at have mere af denne slags. 5 stjerner.

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